Thursday, July 28, 2011

'Shakali Shakala' Kasi Tembak! :P

Riza pernah bercakap tentang perkara ini tetapi nampaknya setiap hari ia terus berlaku. Adakah kerana negara kita semakin ramai orang yang kurang bijak atau disekeliling kita dipenuhi dengan orang-orang yang malas, yang sentiasa mahu disuap mulut mereka dengan jawapan?

Kalau yang tergolong dalam kategori ini adalah budak kecil atau yang sememangnya tidak bijak, bolehlah diterima tapi bila yang bertanya soalan yang tidak perlu terdiri dari pelajar IPT dan mereka yang bijak belaka, bagaimana?

Ok, ok...Sebenarnya begini...

Riza rasa terganggu dengan banyak penemuan samada di facebook atau di mana-mana blog atau web yang Riza rayau...terutama facebook... Contohnya, kalau dulu ramai yang suka sangat menggunakan singkatan perkataan yang terlampau singkat macam taip sms sampaikan sukar kita nak faham tapi sekarang Riza rasa ianya dah semakin hilang. Baguslah sebab ramai yang dah sedar barangkali.

Kemudian, penggunaan huruf besar. Masih ada yang menggunakan huruf besar setiap kali membalas komen seolah sedang marah yang amat sangat walaupun tidak marah, akhirnya menimbulkan kemarahn orang lain di dalam group :). Elok-elok bercakap soal lain, tiba-tiba timbul hal lain! Hehe... Ada yang ditegur boleh menerima dan ada yang ditegur , melenting dengan perkataan-perkataan yang lebih kasar. Hemmm... Kalau mak Riza, Riza faham sebab matanya kurang jelas, jadi dia lebih selesa untuk bersms dengan Riza menggunakan huruf besar. Agaknya yang suka menggunakan huruf besar di facebook sama seperti mak Riza kut? Ooooo.... Kesian... Jangan marah mereka, bukan salah mereka... pandangan mereka tidak jelas... ;)

Ada pula yang suka menjawab tapi langsung tak kena dengan status update seseorang. Contohnya ada seorang hamba Allah update statusnya begini,"Hari ni makan nasi lauk ikan kering dan sambal belacan je.." , kemudian ada kawan yang balas,"BERSYUKURLAH, ORANG KAT SOMALIA MAKAN TULANG JE, TAK KECOH PUN!"

Apa maknanya tu? Itu cari gaduh sebenarnya...Hehehe...maka bermulalah episod balas membalas dengan nada yang pedih sampai tak sudah...Kadang-kadang sampai ketahap 'delete' terus kawan dari 'friend's list'! Haiiiishh..... Namun ada antara kawan-kawan yang memang dah biasa dan itu merupakan satu gurauan. Kategori ini tak kisah lah tapi yang memang saja cari pasal yang pelik tu! :)

Ada sekali tu Riza kena dengan seorang budak perempuan, entah berapa umurnya tak tahu lah...Ini akibat nak tunjuk pandai lah ni... Riza update status tentang ada orang yang tak dikenali hantar sms minta topup. Dia gunakan nombor maxis. Riza reject. Lepas reject, dia minta lagi dan lagi. So, bila dah bengang, Riza update status menyatakan betapa orang sekarang ni senang sangat nak minta orang sana-sini yang tidak dikenali untuk hidup mudah, sedangkan dia tak tahu yang kita ni pun tengah susah mencari rezeki. Tup-tup ada satu minah ni tetiba menyampuk,"Itu orang minta topup la. Itu pun tak tau ke??" ??? Lebih kurang macam tu lah!

Kalau you all, tak menyirap ke? Dah lah entah sape-sape. Tak pernah menegur pun walau dia ada dalam friend's list, tiba-tiba bagi orang angin satu badan! Memang Riza bengang sangat waktu tu tapi Riza cakap elok-elok dan explain apa maksud sebenar status Riza dan suruh dia baca komen orang lain yang faham apa yang sedang kami bincangkan. Bila dah bertalu-talu Riza attack secara baik, tup-tup dia delete Riza dari list dia? Hahaha! Dah termalu lah tu...Kalau minta maaf elok-elok kan boleh terus berkawan... :)

Satu lagi ejaan yang hampir sama tapi membawa maksud yang lain. Ini selalu berlaku. Tak payahlah Riza bagi contoh sebab Riza nak sentuh sikit je. Payah sangat ke nak semak? Kalau dah online, boleh semak di banyak laman web untuk cari perkataan dan terjemahan. Paling mudah google. Kalau bahasa Malaysia pula, boleh semak di web Dewan Bahasa saja. Memang tak dinafikan Riza sendiri pun pernah buat kesilapan, sebab itulah Riza lebih berhati-hati dan menjadikan rutin untuk menyemak sekiranya rasa ragu-ragu supaya orang tidak salah penerimaan. :)

Tak naklah hurai banyak-banyak, nanti you all bosan baca. :) Riza nak akhiri dengan sikap segelintir pengguna internet yang teramatlah malas...Macam yang Riza katakan di awal tadi, orang-orang ini adalah mereka yang terpelajar. Perkara yang mudah saja sebenarnya tapi menunjukkan 'ke dot dot' mereka. Kesian dan malu rasanya. Perkaranya mungkin kecil tapi bila tanggapan dah jadi besar, habis lah... Begini;

Ini contoh salah satu darinya yang nyata... Ada seorang rakan, post iklan temuduga. Ciri-cirinya mestilah mempunyai ketinggian sekurang-kurangnya 5 kaki. Ada minah IPT ni pi tanya balik,"5 kaki tu berapa cm ek?".... Hemmmm.... Perlu ke soalan begitu untuk orang yang nak menemuduga kita? Agak-agak, you all akan panggil dia tak?

Riza terus terfikir, macamanalah dia boleh masuk IPT? Itu matematik budak sekolah rendah lah! Hadoiiii! Ada pula jenis yang dah dihuraikan panjang lebar dalam posting, mereka malas nak baca...so terus bertanya macam-macam soalan yang sebenarnya sudah ada jawapan dalam poting tersebut. Bila orang yang membuat posting malas nak menjawab, dia pula dicop sebagai tak bertanggungjawab, kononnya,"Kalau tak nak jawab, jangan post lah!"

Haishhhh.... penat memikirkan orang-orang kita yang sudah naik lemak ni.... Apa pandangan you all? Minta maaf lah kalau ada yang terasa dengan posting Riza ni.. hehehe... :)

Sekadar lontaran lusuh dari saya...Shahriza Mahmud... :)
By the way, jangan lupa dengar Radio Lusuh SM ye! Peace.....! :)

p.s:
'Shakali Shakala' = Sekali-sekala... :)


No comments: