Video Lusuh Shahriza Mahmud

Loading...

Friday, July 22, 2011

Pendekatan Bijak

Pendekatan bijak amat ditakuti oleh pihak musuh. Mereka yang naif umpama kain putih yang sudah dicemari dengan pelbagai agenda. Di'brainwash' dengan pelbagai propaganda negatif yang tidak boleh mereka analisa dengan akal yang terbuka. Minda mereka telah ditutup rapat. Umpama remaja yang dimasukkan ke sekolah budak-budak nakal, kita tidak boleh menentang mereka dengan cara kenakalan yang sama. Di sini pentingnya kecekapan dan kebijaksaan anak-anak pelapis pewaris bangsa..

Lihat mereka yang termakan hasutan dengan mudah, bayangkan mereka sebagai ahli keluarga kita, atok kita, nenek kita, ibu kita, ayah, adik, abang yang telah di'psiko' mindanya oleh anasir luar. Tidak adakah rasa kasihan di hati kita? Pasti kita mahu membawa mereka kembali kerumah kita. Mereka barangkali nampak tegar dari luar namun umpama kerak nasi, akan lembut jua dengan air yang mendinginkan. Ada kalanya kita mesti lantang dan berkeras tetapi ada waktunya kita harus bertindak seperti menarik rambut di dalam tepung.

InsyaAllah keikhlasan tanpa disogok dengan busuk hati yang membara, hati mereka pasti menjadi milik kita! Allah lebih mengetahui segalanya, kita yang harus menilainya. Terkadang mereka yang terbaik dan terpelajar juga tidak boleh lari dari terpesona. Kita punyai hak yang sama tetapi janganlah kita salah mempergunakannya.

No comments: