Video Lusuh Shahriza Mahmud

Loading...

Tuesday, March 10, 2009

Semangat Sungai dan Bukit


Salam syukur!

Perkampungan Janda Baik, Pahang, bukannya jauh sangat dari Kuala Lumpur. Kalau nak ke sana, tiap-tiap hari pun boleh. Kalau kita fikir jauh, jauhlah jadinya. Bagi Riza, perjalanan keluar dari rumah ke persimpangan tol Gombak-Genting Highlands tak perlulah dikira. Ini kerana jalan-jalan di Kuala Lumpur ni, ikut manapun lebih kurang sama saja jaraknya. Pengembaraan sebenar bermula selepas tol Gombak! Untuk sampai ke Genting Sempah cuma mengambil masa sekitar 20 minit sahaja dan perjalanan ke Kampung Janda Baik lebih kurang 20 minit lagi! Kalau terperangkap di dalam kesesakan di KL, berjam-jam pun ada! Apalah sangat 40 minit? ;)

SANTAI LEPAK bersama rakan-rakan lama dan baru di Hawa Resort And Training Center, Janda Baik cukup meninggalkan kenangan yang tidak mungkin kami lupakan. Kami menggunakan jangkawaktu yang sesingkat 3 hari 2 malam untuk segala macam aktiviti yang kalau diikutkan rasa, memang memenatkan badan tapi kepuasan dan tenaga yang dikeluarkan sebenarnya memulihkan kembali kelesuan tubuh selama bertungkus lumus bekerja!

Izinkan Riza menyebut semua nama yang turut serta supaya tidak lupa di kemudian hari. Al-maklumlah..nak mengingati semua nama mungkin tidak akan semudah sekarang, pada 10 tahun akan datang di mana bukan saja diarinya sudah lusuh, malah mungkin ingatannya juga lusuh nanti.. ;)

Riza ke sana bersama rakan lama yang mana jatuh bangun kami tetap bersama sewaktu Riza di dalam kumpulan teater Artis Penjuru Alam ( A.P.A ), Wilayah Persekutuan. Bahar Mat Akhir dan Norwaty Mat, suami isteri yang kini telah menubuhkan kumpulan baru yang dikenali sebagai kumpulan PESONA Seni KL. Dua orang anak mereka, Daniel, 17 tahun, penggesek biola bersama orkestra remaja dan Mikhael yang baru berusia 13 tahun tetapi telah mahir bermain violin!

Azaiddy yang lucu telah lama mengembara mencari ilmu di United Kingdom kini kembali semula bersama teater dan minatnya cukup mendalam. Walaupun beliau merupakan seorang arkitek tapi boleh tahan juga 'gila'nya tu! hehe! Kalau nak cerita sejarah persahabatan kami memang berjela-jela! Lupakan dulu..Biar Riza kenalkan beberapa orang insan lagi yang turut serta. Saddiq, Anis, Idham, Mahathir, Sofiah, Afiq, Rafi, Hamdan dan isteri serta tiga orang anak-anak mereka yang comel!

15 orang semuanya termasuk Riza! 18 kalau dikira bersama 3 orang anak-anak kecil itu. ;)

7 Mac:

Riza, Saddiq dan Afiq sampai agak awal sekitar jam 10.30 pagi. Kami singgah di Pondok Pak Habib dulu. Jumpa Uncle ( yang citer misteri antu-antu kat NTV7 tu! ) hihi.. Uncle tengah sakit gigi, sama la pulak dengan Riza. Sepanjang perjalanan tahan je lah 'lalok' ubat penahan sakit. Borak-borak kejap, pastu jumpa Kak Fairus, anak angkat Pak Habib. Riza ajak dia makan tengahari di tempat kami sebab yang lain akan sampai lewat, sedangkan makanan telah ditempah untuk 15 orang! Riza pula bukannya boleh makan banyak sangat pun. Kalau gusi tak bengkak, boleh lah redah juga. ;)

Lewat petang menghampiri maghrib baru teman-teman yang lain sampai. Rezeki mereka memang langkah kiri. Makanan yang kami simpan telah diangkat untuk diganti dengan makanan malam! Rugi wo! Sedap sangat! Masakan ala kampung dengan sambal udang pedai, siput sedut masak lemak cili api, sayur campur dan daging masak kicap beserta ulam-ulaman. Sambal belacan tok sah citer lah! Kalau tengok menu mungkin nampak biasa je tapi enak rasanya...fulamak! Terangkat! Riza pun rasa rugi gak sebab tak boleh makan lebih.

Sebelah malamnya hujan turun mencurah-curah TETAPI kami tetap menjalankan aktiviti santai dengan acara yang menghiburkan hati masing-masing. Ada yang bermain ping pong, ada yang berlatih lakonan teater, menonton tv dan ada yang membaca buku bersama.

Mikhael Bahar sedang membaca buku Awang Vampiro karya Nizam Zakaria. Di luar hujan lebat dan angin kuat, jadi kami membaca di dalam bilik saja.

Riza memilih untuk membaca buku bersama Mikhael dan Saddiq. Kami membaca buku dengan gaya masing-masing. Buku yang kami pilih ialah Awang Vampiro dan karya Shakespeare. Dalam sakit-sakit gigi tu, sempat lagi menyakat Mikhael yang comel tu! Bila ada bahagian yang suspen di dalam novel, Riza dan Saddiq akan menggunakan suara kasar dan menyeramkan. Melompat lah Mikhael! hehe!

Bila masing-masing selesai dengan 'santai utama' pilihan masing-masing, kami bermain 'board game' dan berbual sampai awal pagi.

8 Mac:

Pagi yang menyehatkan! Jam 7 pagi kami semua berkumpul di depan bilik untuk acara SENAM SENI yang diketuai oleh Idham! Best! Bersenam menggunakan lagu-lagu dan langkah-langkah tarian tradisional Melayu Malaysia! Waktu ni, Riza masih tidak dapat mengikut sepenuhnya kerana masih di bawah pengaruh sakit gigi.. ;) TETAPI tetap nak ikut juga!

Selesai Senam Seni kami bersarapan nasi lemak kampung yang wallaaa!! Sedap! Sambalnya..fuh! Payah nak citer!

Lepas makan je, Riza berazam untuk sejukkan badan yang panas ini dengan berendam di dalam sungai. Memang tak pernah dibuat! Dari pagi sampai ke petang, baju yang melekat di tubuh hampir tak pernah kering! Sebabnya asyik berendam je! Naik ke atas untuk makan dan mengerjakan apa yang patut sahaja. Lepas tu tukar baju, terjun lagi!

Bila badan dah rasa lega sikit, di sebelah petangnya atas permintaan Riza, kami adakan satu sessi lagi SENAM SENI. Kali ini Riza buat sungguh-sungguh. Berpeluh-peluh badan. Seronoknya. Puas! Lupa sakit.

Antara aktiviti lain yang kami lakukan termasuklah menyusun batu di dalam sungai yang dibuat sebagai benteng. Best sangat! Ramai-ramai mengangkat batu kecil dan besar dan akhirnya pada hari ke-2 kami dapat membuat empangan air untuk berendam dan berenang!

Dipendekkan kisah yang panjang lebar ini, kami semua berpuashati dengan segalanya baik makan minum mahupun perkongsian persahabatan yang membawa kepada muafakat untuk bergembira melupakan duka di sana! ;)

Ikut hati nak menaip lagi ni..tapi tangan dah lenguh, kesan angkat batu dan terlebih berendam dalam sungai! ;) Nantilah..kalau teringat dan larat, akan Riza sambung lagi!

Oh ya! Hari ke-3 di sana, Riza pulih sepenuhnya! Kalau ada sisa-sisa ngilu di gigi mungkin cuma tinggal 5 peratus sahaja! Itulah dia, semangat sungai dan bukit ni, lain sikit perginya. Kalau nak rasa, jangan lupa mendekati dan memahami mereka. Kunjungilah mereka selalu agar semangat yang hilang bisa dipulihkan tanpa kita sedari! ;)

Wassalam!

4 comments:

Umar Zakir Abdul Hamid said...

salam
tanx follow blog saya
anyway
akak ni bukan ke pelakon kan?
rasa macam pernah tngok
kan kan?
waaa
tak sangka akak ada bakat tulis gak
tanx sekali lagi
kp in touch

Shahriza Mahmud said...

hehe.. ;)
salam kembali umar zakir..
u r most welcome..
sebenarnya menulis sebelum berlakon.. ;)

semut kecil said...

Dijemput hadir ke majlis Retrospektif Sutradara Indonesia; RIRI RIZA yang terkenal dengan filem Laskar Pelangi, Gie, Eliana Eliana etc anjuran Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik, UiTM.

Di Pawagam Mini P.Ramlee pada 14 & 15 Mac 2009 (Sabtu & Ahad) dari jam 10 pagi hingga 6.30petang.

Antara acara adalah tayangan 3 buah filem beliau, sessi apresiasi dan bengkel untuk pelajar perfileman.

Jadual acara boleh dirujuk di skrinfilem.blogspot.com

Jadi, moh le ke sana... =) datang, jangan tak datang... =)

Mintak tolong hebahkan sekali pada keluarga, saudara mara, ibu bapa, anak anak, kawan2 etc... =)

Shahriza Mahmud said...

Terima kasih.. maaf, ada dubbing pada 14 dan 15.. :(

InsyaAllah akan disebarkan maklumat..