Wednesday, May 20, 2009

FLASHBACK ~ Teater Lorong dilabelkan 18SX

Gambar LORONG dipersembahan yang pertama di Taman Budaya Kuala Lumpur ( Dulu Panggung Drama ), sekitar tahun hujung 80an. Duduk kiri, SHAHRIZA MAHMUD, tengah RAJA NALIZA, kanan sekali, IDA.

ARKIB UTUSAN MALAYSIA: 30/10/1999
Teater Lorong dilabelkan 18SX

TEATER Lorong arahan Amran Nasruddin karya Dr. Anuar Nor Arai hanya boleh ditonton oleh mereka yang berusia 18 tahun ke atas. Teater ini diklasifikasikan mengandungi sedikit unsur-unsur yang tidak wajar disajikan kepada penonton di bawah usia tersebut.

Justeru, apakah sebenarnya isu yang terkandung dalam Lorong sehingga ia dikategorikan sedemikian rupa? Apakah ia hanya gimik pihak penganjur iaitu Pejabat Kebudayaan dan Kesenian Wilayah Persekutuan (PKKWP) dan Artis Penjuru Alam (APA) bagi memancing penonton atau ia benar-benar layak diklasifikasi sedemikian?

Menonton kira-kira 30 minit fregmen teater tersebut baru-baru ini, didapati adalah wajar ia dihadkan kepada golongan tertentu. Namun, ia bukanlah bermakna teater ini mengandungi unsur-unsur negatif yang membahayakan pemikiran masyarakat, sebaliknya persoalan yang ditimbulkan hanya layak difikirkan oleh penonton yang matang.

Lorong mengetengahkan kisah yang relevan tentang manusia dan kemanusiaan. Tidak ramai yang berani membawa isu pelacur secara terang-terangan kerana ia dianggap menjijikkan. Justeru, isu ini diketepikan begitu saja biarpun ia terus menular dalam mana-mana masyarakat dunia ini.

Sedia diketahui bahawa pelacuran adalah profesion tertua di dunia. Diakui juga bahawa profesion ini salah di sisi mana-mana agama Tuhan di dunia ini. Namun, ia terus berkembang dan masih belum dapat dikawal.

Bagaimanapun, Lorong yang diterbitkan kali kedua oleh APA ini bukan jawapan kepada penyelesaian kerjaya ini. Teater yang dipentaskan mulai 3 hingga 7 November ini di Matic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur hanya menelusuri perasaan manusia-manusia yang menjadikan pekerjaan itu sebagai sumber rezeki.

Hakikatnya, watak-watak yang ditampilkan seperti Ruby, Arfah dan Tina memiliki nilai yang tersendiri.

Biarpun mereka adalah pelacur tetapi mereka tidak boleh diperlakukan sewenang-wenangnya. Mereka juga memiliki nilai murni biarpun ia tidak kelihatan secara lahiriah.

Manusia-manusia yang dianggap tersisih daripada norma kehidupan normal ini juga digambarkan sebagai masyarakat yang mengetahui tentang perkembangan dunia yang berlaku di sekitar mereka. Perkara-perkara ini mereka perdebatkan dalam suasana yang sinikal.

Antara pelakon teater ini ialah Wan Maimunah, Rima Rashidi, Shahriza Mahmud, Harun Salim Bachik, Roslan Salleh dan Noorkhiriah Shapie.

No comments: