Sunday, March 29, 2009

Sesekali Melontar Pandangan Peribadi


Komen Riza dari blog Azri Shukri bertajuk:
'Daripada Rakyat Kepada Rakyat: Ke mana Mukhriz Selepas Ini?

Salam saudara Azli dan semua yang telah memberi komen yang cukup jelas.

Saya pernah bertekak secara online dengan seorang hamba Allah yang telah menggunakan nama samaran di dalam fan page TDM ( facebook ) satu ketika dahulu.

Isunya kerana saya menyokong UMNO, TDM, DMM dengan penyampaian saya yang berkobar melalui satu karya sajak yang membangkitkan semangat diketika TDM sering dicemuh!

Orang itu berkata dengan menggunakan kata-kata kesat, jika saya bukan ahli UMNO, saya tiada hak untuk menyibuk. Dia menuduh saya sebagai Melayu yang tidak mengambil tahu tentang jatuh bangunnya bangsa dan sebagainya.

Saya biarkan dia membebel tanpa dia mengetahui secara benar samada saya berada di dalam ataupun di luar UMNO.

Akhirnya saya menjawab sehingga dia diam.

Moral of the story is:

Berdasarkan tajuk saudara Azli, DARIPADA RAKYAT KEPADA RAKYAT.. Bukannya daripada ahli UMNO kepada ahli UMNO sahaja.

Jika benar orang yang mengutuk saya itu adalah ahli UMNO, maka sempitlah pemikiran ahli-ahlinya TAPI saya tidak menghukum terus. Ini kerana saya sedar bukan semua yang berhaluan sepertinya.

Dia adalah di antara semut-semut api yang cuba untuk menjauhkan 'rakyat' dari pemimpin yang disayangi dan dihormati seperti TDM dan DMM.

Saya kira politik wang, politik 'rayuan' yang melampau, politik 'janji' yang menggunung dan politik 'kunjungan' tidak rasmi ke laman sendiri, lebih meyakinkan dan mengikat serta menjerat leher perwakilan yang sudah lupa diri tentang kepada siapa sewajibnya mereka berkhidmat.

Mereka lupa amanah yang dibawa dari akar umbi setelah mabuk dengan gula-gula madu yang mahal harganya! Harga sebuah maruah dan amanah dari rakyat hanyalah serendah gula-gula nipis yang bersalut salam genggaman erat lagi membunuh!

Daripada Rakyat Kepada Rakyat tidak lagi bermakna.

Saya kecewa dengan kekalahan DMM. Teramat kecewa.

'Daripada Rakyat Kepada Rakyat' melalui perwakilan tidak berhasil atas pelbagai alasan dan ulasan yang diberikan semua pihak.

Saya berharap apa yang cuba saudara Azli usahakan akan membuka peluang kedua. Semoga suara rakyat tidak kira dari mana datangnya akan didengari oleh pemimpin teratas!

Ada yang berkata, DMM tidak berani 'all out' seperti KJ. Pada saya,'all out' yang bagaimana? Jika yang menggunakan 'dirty dancing' saya lebih rela DMM kalah!!

Yang terbaik dalam 'pengiraan' belum tentu akan menjadi terbaik di hati dan kemahuan rakyat.

Alangkah bagusnya jika rakyat juga berpeluang membuat undian untuk memilih KP dan apa saja jawatan yang dipertandingkan di dalam sana.

Nama pertama yang akan saya undi, sudah tentu DMM!

DMM for Menteri Belia & Sukan.

Rasional:

1. Belia perlukan DMM yang jujur di hati dan ikhlas di wajah.

2. DMM tepat untuk belia yang perlukan seorang 'abang kandung' dan bukannya 'abang tiri'.

3. Strategi sebelum PRU akan datang. Pembangkang menggunakan belia untuk kepentingan mereka. DMM mampu membawa mereka kembali.

KJ?
No comment..

Salam.

IMEJ

2 comments:

azlishukri said...

saya sangat kagum dengan hujah saudari, walaupun saudari bukan orang politik tetapi ternyata saudari memahami apa itu "politik" yang sebenar.

Shahriza Mahmud said...

Terima kasih saudara Azli.
Sebenarnya pergerakan dan lontaran pandangan saya sedikit terhad selama ini disebabkan bidang tugasan dan pergaulan yang tidak membenarkan. Namun sesekali saya cuba juga untuk mengambil bahagian ..