Monday, October 05, 2009

Wajibkan Bahasa Melayu

Yang pasti dua bahasa sama penting, BAHASA MELAYU & BAHASA INGGERIS. Seiring. Tak boleh nak perjuang yang ini, yang satu lagi tolak dalam gaung.

Tak boleh tidak, kena belajar dua-dua.

Jangan tuduh orang Melayu lebih pentingkan bahasa Inggeris sedangkan untuk hidup bersaing di bandar besar terutamanya, apalagi global harus FASIH berbahasa Inggeris.

Namun sebelum berbahasa Inggeris pastikan bahasa Melayu TERBAIK dibibir dulu. Bukan sahaja kepada bangsa / kaum lain yang mengaku orang Malaysia malah orang Melayu sendiri!

Disuruh belajar bahasa Inggeris pada yang lemah dan gagal, ditekankan bahasa Melayu pada yang lembab. Kalau dok asyik pertahankan mereka yang lemah, gagal dan lembab..naik tocang lah mereka! Akhirnya siapa yang rugi? Keturunan kita, generasi muda tak mahu belajar lagi sebab orang tua kata itu dan ini.. Orang tuanya lulus cemerlang kedua-dua bahasa ke? Kalau orang tua yang bijak, yang sekolah, dia faham apa yang perlu dan pasti anaknya juga boleh berfikir rasional.

Tahukah kita di syarikat2 besar, sudah lama mensyaratkan mesti boleh berbahasa Inggeris, Melayu atau kantonis! Pilih dua darinya. Tepuk dada tanya selera..

**Ada yang cuma bagi dua pilihan. Inggeris dan kantonis??**

SAYA SETUJU WAJIBKAN BAHASA MELAYU! UTAMAKAN BAHASA INGGERIS!

No comments: