Video Lusuh Shahriza Mahmud

Loading...

Monday, January 12, 2009

Hidayah Mahabbah Ramadhan

 
Skrip & Arahan : Shahriza Mahmud fdam
Posted by Picasa

“Berapa ramai yang berpuasa, tidak ada baginya daripada puasa melainkan hanya lapar.”
– Riwayat Ibn Majah.

Kalau sudah kaki pancing tegar, digelar Hantu Lubuk pun tidak dipedulikan.

JAMAL sudah berusia 56 tahun tetapi penyakit gila pancingnya melampau-lampau seperti tidak dapat dirawat lagi. Anak isteri dan cucu bagaikan tidak wujud di dalam kamus hidupnya lagi. Hanya lubuk ikan bertemankan anjing menyalak bulan. Dia tidak lagi nampak matahari.

Usia pencennya tidak digunakan untuk beramal ibadat tetapi di mana ada tasik, sungai, laut dan lubuk yang diberitakan banyak ikan, di situlah dia akan berlari pergi.

Isterinya puas berleter. Anak-anak yang bertugas jauh terpaksa berulang alik semata-mata untuk menemankan ibunya yang keseorangan berpuasa. Malam hari JAMAL hilang, siang dia tidur sehingga waktu berbuka. Itupun kalau dia berpuasa. Selalunya alasan tidak mampu kerana telah berumur dan badan sentiasa sakit serta sentiasa panas badan. Tubuhnya yang kononnya kekurangan air membuatkan dia terpaksa sentiasa meminum air.

Jiran dan penghulu kampung selalu bertanya tentang kelibat JAMAL yang tidak langsung muncul di surau. Situasi JAMAL sememangnya merunsingkan bukan sahaja isteri dan anak-anak tetapi semua jiran tetangga yang mengambil berat terhadap keluarganya.

JAMAL pekakkan telinga setiap kali ditegur. Padanya, ini masa untuknya berehat setelah berpuluh tahun menghambakan diri pada pekerjaan.

Ditakdirkan Allah dek kerana berpanas berhujan, tubuh badan JAMAL yang sering sakit-sakit dan lemah telah membuatkannya pengsan di tepi lubuk yang baru ditemuinya. Keluarga dan rakan serta orang kampung mencarinya dimerata tempat.

Allah s.w.t telah memberikannya mimpi selama dia pengsan bertemu dengan pelbagai makhluk yang menyedarkannya akan kebesaran Allah. Walaupun makhluk yang dijelmakan berwajah hodoh yang menakutkannya namun makhluk tersebut tetap menyembah Allah dengan taat setia mereka yang tidak berbelah bagi.

JAMAL akhirnya dipulangkan ke dunia yang fana ini. Anak-anaknya menjumpainya dalam keadaan demam panas dan mereka membawanya pulang. Kini baru JAMAL memberi perhatian kepada segala nasihat TOK IMAM yang mengunjunginya.

TAMAT.

No comments: