Friday, August 19, 2011

Kosmetik Derma-Rx Arbutin Cream Beracun!


Ini hanya contoh, salah satu darinya. Ada beratus-ratus lagi produk dipasaran!

Kepada yang tak yakin, ni dah ada pun news about it kat Sinar Harian! Alhamdulillah, selama ni Riza update apa yang pasti sahaja.. Kalau tak pasti, Riza akan semak dulu. Kalau ada yang tersilap, bahaya.. :)

Produk kosmetik derma-Rx Arbutin Cream dilarang dijual kerana mengandungi racun

KUALA LUMPUR - Pengguna dinasihatkan tidak menggunakan krim jenama Derma-Rx Arbutin-R Cream yang didapati mengandungi racun yang berbahaya kepada kulit.

Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan Datuk Eisah Abdul Rahman berkata produk keluaran Sepanyol itu tidak lagi dibenarkan dijual di Malaysia setelah ujian menunjukkan ia mengandungi racuan berjadual, tretinoin dan hydroquinone.

"Penggunaan tretinoin dan hydroquinone adalah tidak dibenarkan dalam produk kosmetik. Produk yang mengandungi bahan-bahan itu boleh membawa pelbagai kesan sampiangan kepada pengguna dan hanya boleh digunakan dengan nasihat profesional kesihatan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tretinoin boleh menyebabkan kemerahan pada kulit yang disapu, ketidakselesaan, kulit mengelupas dan hipersensitif kepada cahaya matahari.

Hydroquinone juga boleh menyebabkan kemerahan pada kulit, ketidakselesaan, perubahan warna kulit yang tidak diingini, malah kulit menjadi hipersensitif.

Eisah berkata, syarikat yang bertanggungjawab terhadap produk itu telah diarah memberhentikan penjualan dan pembekalannya serta merta selain memanggil balik kesemua stok dari pasaran dalam tempoh 72 jam.- Bernama

No comments: