Video Lusuh Shahriza Mahmud

Loading...

Friday, August 19, 2011

Perkara Paling Pelik Berlaku Hari Ini!


Pelik NO 1:
Riza ada order barang online. Penjual dah hantar secara express pada 17 Ogos. Hari ini dah 19 Ogos. Tiga hari barang belum sampai?

Pelik NO 2:
Bila penjual hubungi pemberi servis, boleh pulak derang call Riza dan kata nak hantar esok pagi. Maknanya 4 hari untuk pos secara ekspres? Riza sabar dan tanya tak boleh ke hantar hari ini juga? Dia kata akan cuba? TANPA beri alasan yang kukuh.

Pelik No 3:
Bila Riza check online, dengan nombor delivery yang diberikan, rupanya barang dah sepatutnya sampai semalam dan status update menyatakan CANNOT LOCATE. Kalau dah CANNOT LOCATE, hantar esok ke, lusa ke, sampai bila pun cannot locate. Riza dah mula fikir barang akan hilang dah ni!

Pelik No 4:
Riza call HQ mereka dan tanya kenapa 'cannot locate' sedangkan tak pernah dalam sejarah, barangan atau surat yang dihantar tidak sampai. Bila dia bacakan alamat, ada sedikit kesilapan pada nama jalan. Well....ini jelas salah penjual yang tak teliti menulis alamat.

Pelik No 5:
Riza tanya kenapa pekerja penghantaran tak telefon bila tak jumpa alamat, sedangkan semua penghantar syarikat lain boleh berbuat demikian sekiranya mereka tak jumpa alamat? Alasannya,"Mungkin penghantar barangan tak de kredit"!?? What?? hahaha! So Riza tanya balik dia, takkan tak boleh guna alternatif lain? Public phone ke? Kalau tak de kredit macamana mereka bekerja kalau ada masalah? Tentu tak boleh hubungi centre! Dia cuma meminta maaf. Katanya mereka akan hantar hari ni juga.

Pelik No 6:
Orang lain pula call, dia kata akan hantar esok pagi. Riza kata, I need it urgently and demand it to be sent by today. Dia jawab, semua penghantar dah keluar. So, malas nak pening-pening, I just said, ok.

Pelik No 7:
Kalau dah tahu semalam tak boleh deliver, kenapa centre tak call dan identify alamat semalam juga dan boleh hantar pagi ni sebelum van-van mereka tu keluar? Paling busukpun, boleh call pagi-pagi ni. Kenapa call tengahari lepas van dah keluar? Pastu pada mulanya janji nak cuba hantar hari ni juga, petang ni. Saja je nak buat orang tertunggu-tunggu?

Pelik No 8:
Sebenarnya alamat utama yang diberikan cuma ada satu sahaja lokasinya di seluruh Malaysia! Takkan tak boleh berfikir secara kreatif? Contohnya Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya. Takkan tak boleh locate?

WELL, cukuplah 8 tu. Sebenarnya Riza memang tak nak bising dan terima seadanya. Ya lah...cuma 4 hari, bukan 4 bulan tapi bila memikirkan kos penghantaran untuk khidmat pantas, ini tidak boleh dibuat main kerana melibatkan kepercayaan orang ramai dan wang yang dibelanjakan. Kalau 4 hari boleh saja menggunakan khidmat pos biasa!

Bukan ini saja, Riza pernah menerima barangan secara ekspres (kononnya) setelah seminggu setengah menunggu! Boleh bankrap berniaga macam ni.

KESIMPULAN:
1. Penjual salah, tak semak betul-betul.
2. Pemberi khidmat courier sambil lewa, tak jaga nama baik syarikat. Kalau syarikat yang baik, dia akan usahakan juga untuk hantar hari ni, sebab dah ada aduan.

p.s:
Mungkin anda juga pernah mengalami insiden yang sama? Agak-agak syarikat mana? ;)

2 comments:

sitibaiduri said...

Akak saya pernah kena dgn skynet.......bengang!!

Shahriza Mahmud said...

betul! skynet pun sama juga! kita kena baru ni, org post hari jumaat, patut sabtu dah dapat tapi hari selasa baru dpt! grrr.... geram betul! 5 hari tu!