Friday, May 29, 2009

~ FLASHBACK ~ Watak Soo Peng Berkesan

HIBURAN: UTUSAN MALAYSIA

ARKIB : 28/11/2002
Shahriza - Watak Soo Peng berkesan

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
SOO Peng adalah watak yang dikhaskan untuk perempuan Cina yang menjadi anggota komunis. Watak yang dimunculkan dalam drama bersiri Antara Maruah dan Pengorbanan ini memang memualkan hati penonton.

Justeru tidak ada pelakon Cina yang mampu membawakan watak tersebut, apa lagi lokasi penggambarannya di dalam hutan, maka peranan itu diberikan kepada Shahriza Mahmud.

Selepas beberapa siri drama yang disiarkan setiap Sabtu jam 9 malam di TV1 itu, nama Shahriza juga sedikit sebanyak sudah bertukar menjadi Soo Peng. Ini bererti Shahriza mampu menjiwai wataknya dengan begitu baik.

Meralitikan watak itu memang menggembirakan Shahriza, namun bagi mempastikan watak Soo Peng berkesan, beliau sering menggamati pergerakan wanita Cina kampung.

Melalui pengamatan itulah beliau cuba mengembangkan karektor Soo Peng mengikut arus jalan cerita.

Menceritakan pengalamannya sewaktu mula-mula melakonkan watak Soo Peng, kata Shahriza, sepanjang berada di lokasi selama empat bulan beliau sentiasa bertutur dalam loghat wanita Cina.

``Buka saja mata setiap pagi, saya pasti bertutur loghat wanita Cina untuk membiasakan diri.

``Malahan, sepanjang di lokasi saya membiasakan diri sebagai Soo Peng,'' katanya yang berlakon sebagai wanita Indonesia dalam teater Lantai T.Pinki sebelum itu.

Ternyata penghayatannya yang begitu mendalam membuatkan watak Soo Peng. Tidak mustahil beliau akan tetapi diingati dengan watak tersebut.

Shahriza yang mula berlakon teater sejak 1986 adalah seorang pelakon serba boleh. Jelasnya, beliau bersetuju membawa watak hitam (Soo Peng) kerana inginkan kelainan.

Malahan, beliau rela melakonkan watak yang jarang menjadi idaman pelakon wanita lain. Kata Shahriza, `hidup' atau `kaku' sesuatu watak bergantung kepada lakonan seseorang pelakon.

Katanya, jika diberi watak utama sekali pun tetapi jika pelakon tidak mampu menjiwainya maka watak tersebut tetap nampak hambar.

``Sebenarnya melakonkan watak yang dianggap tidak penting itulah lebih mencabar daripada watak utama. Pertama, kita kena fikir macam mana mahu menjadikan watak itu nampak menonjol,'' katanya yang diberi tanggungjawab sebagai penolong pengarah untuk filem Janji Diana.

Shahriza yang mempunyai sasaran tersendiri dalam kerjaya seni berkata, buat masa sekarang beliau sedang melengkapkan diri diri untuk menjadi seorang pengarah.

Beliau yang mempunyai kelulusan dari Akademi Seni dalam bidang pengarahan itu sebelum ini pernah menjadi penolong pengarah kepada Yusof Kelana dan Ebby Saiful.

``Sewaktu Datuk Yusof menawarkan saya menjadi penolong pengarahnya, saya tidak terus terima. Saya mengambil masa selama sebulan untuk memberikan jawapan.

``Bukan apa, saya takut tidak dapat mengikut rentak kerjanya. Tapi sekarang, saya rasa gembira kerana diberi peluang tersebut,''jelasnya.

Meskipun sekarang ini beliau sibuk sebagai penolong pengarah, namun Shahriza tidak melupakan dunia lakonan.

Sebaik sahaja selesai melaksanakan tanggungjawabnya untuk Janji Diana, beliau akan berlakon dalam sebuah drama bersiri pula.

Selain itu beliau juga bakal berlakon teater yang akan dipentaskan pada Januari tahun depan.

Melihatkan kepada pelbagai bidang yang dilakukan oleh Shahriza, pelakon itu mengaku beliau mempunyai impian yang besar dalam bidang yang dilayarinya.

Kata Shahriza, beliau ingin mempergunakan ilmu yang dimilikinya dan bukan sekadar dikenali sebagai pelakon.

``Sesiapa sahaja boleh berlakon tapi tidak semua yang mampu menampilkan lakonan berkesan. Untuk menjadi seorang pelakon dihormati, kita perlu belajar teknik mengawal pergerakan dan vokal.

``Jika kita mempunyai asas lakonan maka kita boleh mengembangkan bakat menjadi seorang pelakon yang disegani,'' katanya terus terang.

3 comments:

D'Rimba said...

Tahniah kerana berjaya berlakon dengan berkesan. Jadi leng loi la ni ya. hehehe.......Buatla syarikat rakaman juga kak boleh saya sumbangkan suara yang sumbang ni. Hehehehe......

joegrimjow said...

suke olahan tum

Shahriza Mahmud said...

Terima kasih am. Am, bagi la duit nak buka sykt rakaman! hehe!

joe.. olahan tum? maaf tak faham.. ;)