Saturday, May 16, 2009

FLASHBACK ~ Teater Pak Tua ( Sebagai Jarah )

SASTERA

ARKIB UTUSAN MALAYSIA : 01/09/2005
Teater Pak Tua - Alunan kehidupan harmoni

Oleh WAN NAJIB WAN DAUD



SALAH satu adegan dalam pementasan Pak Tua yang di pentaskan di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang baru-baru ini.


KEHIDUPAN dan hasad dengki merupakan elemen yang masih berlaku di kalangan masyarakat hari ini.Ini kerana elemen itu boleh mewujudkan persekitaran kehidupan yang tidak selesa.

Pementasan teater Pak Tua hasil nukilan Datuk Johan Jaafar merupakan naskhah gabungan versi televisyen dan pentas walaupun perbezaan kedua-duanya hanya pada latar belakang masa sahaja.

Teater yang diarahkan oleh Prof. Madya Dr. Abdul Samat Salleh itu mempamerkan keprihatinan Johan membangkitkan perihal manusia mengubah alunan rentak kehidupan yang harmoni kepada persengketaan yang dipengaruhi oleh hal-hal persekitaran.

Berkisar dalam Paya Juara, Johan mengupas sebuah perkampungan yang diterokai oleh dua orang sahabat karib iaitu Pak Tua dan Hitam.

Pak Tua merupakan seorang guru silat yang berpengaruh manakala Hitam seorang penghulu yang mulanya sangat akrab akhirnya menjadi saingan sesama sendiri gara-gara berebut seorang wa-nita iaitu Mak Tua yang akhirnya menjadi milik Pak Tua.

Saingan kedua ialah kehadiran juru ukur dan peranan Agos mempengaruhi Hitam telah mengubah kehidupan masyarakat Kampung Paya Juara menjadi materialistik.

Terpengaruh dengan janji-janji manis itu, mereka sanggup meninggalkan kampung halaman untuk berpindah ke tempat lain yang belum pasti dijanjikan tempatnya.

Malah penduduk kampung turut dijanjikan dengan ganjaran yang lumayan sebagai habuan mereka untuk berpindah jika bersetuju.

Namun semua janji itu tidak dipersetujui oleh Pak Tua sebagai orang lama di situ dan beliau sanggup mempertahankan Paya Juara dari diceroboh.

Keengganan Pak Tua menjadi penghalang kepada orang kampung untuk mendapatkan ganjaran yang dijanjikan bagi menjadikan kampung itu sebagai kubu peperangan.

Akibat tamak dan hasutan daripada Hitam, mereka sepakat mengusir Pak Tua tanpa memikirkan bahawa orang tua itu merupakan orang terawal meneroka kampung tersebut.

Pak Tua mempertahankan haknya walaupun rumahnya dibakar dan ia menimbulkan kemarahan Hitam sehingga mencetuskan pertarungan.

Dalam pertarungan itu, tiada siapa yang tewas malah semua penduduk kampung itu terpaksa mengaku kesalahan mereka dan mengaku kekesalan mereka.

Agos yang menjadi batu api dalam cerita ini akhir dipukul orang kampung kerana menjadi tali barut orang putih untuk menggadaikan Paya Juara bagi dijadikan kubu pertahanan.

Pak Tua dilakonkan oleh Mazlan Tahir, Yaakob Abdul Aziz (Hitam), Dr. Jamaluddin Osman (Utih) dan Shahriza Mahmud (Jarah).

2 comments:

D'Rimba said...

Teater ini jauh lebih bermakna.......

Shahriza Mahmud said...

jauh lebih bermakna dari?