Monday, August 01, 2011

Nak Broadcast Radio Sendiri?


Ok, sejak dua minggu lalu selepas Riza broadcast Radio Bicara Lusuh SM di Blog Diari Lusuh Shahriza Mahmud, ada beberapa orang rakan yang bertanya macamana cara nak broadcast Radio sendiri. Pertama, memang ada beberapa cara yang percuma tetapi complicated dan memerlukan kepakaran dalam menyusun coding dan sebagainya. Lagipun setelah melihat perkembangan KenariFM yang mengalami masalah dengan Free Streaming dan mendapatkan nasihat dari beberapa DJ KenariFM seperti Rows Uwie ATAU Kak Cik yang juga merupakan adik bongsu Riza :) dan seorang lagi DJ Malek Chicarito, maka Riza mengambil keputusan untuk mencuba server berbayar asal tak pening kepala. :)

Walaupun Riza yang usaha sendiri untuk setup Radio BLSM tetapi KenariFM menjadi sumber inspirasi untuk Riza teruskan cita-cita yang dah lama terpendam. :)

Ok, back to macamana nak broadcast radio streaming ni, you all boleh mulakan dengan klik DI SINI.

Kat page Stream Monster, you all boleh pilih pakej yang diminati. Riza nak try je, so Riza ambil yang sederhana, IceCast With Auto DJ, 100 listeners, 64kbs bit rate, $9.95, Unlimited bandwith dan 5Gig storage.

Auto DJ membolehkan kita membiarkan saja server memainkan semua lagu-lagu dan apa saja yang kita rakam dalam bentuk mp3 untuk dimainkan berterusan, walaupun kita tak online. 100 listeners bermakna setiap kali pendengar online, maksima 100 orang tapi nak dapat 100 orang online serentak bukan mudah.. :) so cukuplah 100 orang tu. 64kbs bit rate kiranya kualiti audio yang pertengahan dan memudahkan untuk mereka yang menggunakan internet connection yang tidak laju dan tidak perlahan. Riza tak ambil yang 32kbps sebab nak yang sesedap telinga mendengar.. hehe..

Unlimited bandwith bermakna tak kira berapa ramai yang mendengar radio kita, semuanya tak ada kos tambahan, kecualilah kalau kita sendiri yang mendengar berterusan, makanya kita bayarlah sendiri data charges untuk internet service provider kita. Riza dah test biar on je streaming Radio BLSM, tak banyak data guna pun.

5Gig storage boleh simpan beribu-ribu lagu online! Buat masa ni Riza cuma guna 1G lebih je, pun dah banyak lagu.

USD9.95 lebih kurang RM30 je duit kita tapi bayarannya monthly, bukan tahunan...so maknanya setahun dalam tiga ratus lebih.

By the way, kalau nak buat live streaming kena ada server software sendiri kat PC kita. Kat Stream Monster tu, you all boleh pilih mana yang bersesuaian. Paling best sebab tak pening kepala otak kerana servis online chat dia tip top! So far Riza tak ada masalah kalau nak bertanya anything pada mereka.

Apapun, ianya tak lah mudah sangat untuk setup semua ni, kena banyak berfikir.. hehe... tapi kalau dah minat, akhirnya berjaya juga. Riza buat sendiri sorang2 je sebab Riza suka explore..... :) Selamat Mencuba!

2 comments:

Azura Mendezz said...

Wow!!Radiao sendiri Sis??
Congratz!! =)

Shahriza Mahmud said...

Thanks dear... buat apa yg kita minat..kongsi sama2... ;) jom, baca puisi! rekodlah suara awk, hantar lah satu, nanti kita masukkan...