Thursday, May 26, 2011

Bila Minda Semakin Pulih... :)


Gambar oleh: Adda Rosli, yang melakonkan watak Tun Fatimah.

Alhamdulillah, rasa yang mencucuk bisa di tulang pinggul kiri Riza terasa berkurangan sedikit. Walaupun belum pulih sepenuhnya, sekurangnya hari ini Riza sudah boleh duduk lama di atas kerusi sambil menaip. Jika semalam dan hari-hari sebelumnya, hanya Tuhan yang tahu keperitannya, duduk tak kena, baring tak boleh. Jika berdiri baru terasa lega...hemm...lama mana pula nak berdiri? Mahu tak mahu, Riza paksakan juga untuk tidur lebih awal semalam selepas menyapu bahagian tulang yang sakit dengan minyak Habbatussauda yang emak belikan di Mekah tempohari. Kenapalah sebelum ni tak terfikir pun? Saja nak dijadikan penyebab agaknya.. ;) So, Riza minum sedikit pati minyaknya, selain mengurut perlahan di kawasan yang sakit dan Riza minum air zam-zam. Lepas tu lelap!

Walaupun tidur tidaklah nenyak, kerana asyik terjaga bila terasa ngilu setiap kali bergerak namun hari ini terasa bagai diberikan nafas semula! Riza rasa lebih selesa dan boleh berjalan lebih laju, boleh menaip lebih laju dan lebih penting dapat berfikir lebih cergas dan produktif apabila tubuh badan terasa pulih. Kalau tak dipaksa makan lebih semalam, mungkin hari ini masih lemah. Alhamdulillah!

Just about time. Esok Riza akan ke Putrajaya bagi meneruskan apa yang sepatutnya dilakukan. Katanya ada majlis penutup di Lorong Seni di sebelah petangnya pada jam 3pm dan pada hari Ahad 29 Mei, seperti yang Riza katakan sebelum ini, Riza akan berada di sana dari pagi untuk latihan bersama para pelajar Sekolah Menengah Seri Indah, Serdang ( Seri Indah Theatre - SIT ) yang akan mempersembahkan Teater Pendek dalam bahasa Inggeris pada pukul 2.30pm. Riza perlu ada seawal pagi kerana ada beberapa pertukaran yang perlu diteliti dan ini merupakan kali pertama mereka mengadakan persembahan kepada umum.

Para pelajar dari tingkatan 1 dan 2 ini tidak mempunyai asas di dalam bidang seni pentas. Ianya bermula kurang lebih dua bulan lalu apabila adik Riza yang merupakan seorang guru Bahasa Inggeris iaitu Marhafiza Mahmud meminta bantuan untuk Riza mendidik anak-anak muridnya di dalam bidang teater Inggeris sebagai medium pembelajaran Bahasa Inggeris, agar mereka akan lebih berminat dan tidak bosan. Mereka akan berasa seronok kerana setiap patah dialog yang diucapkan harus dihayati rasa dan sebutannya. Secara langsung mereka harus membuat kajian mengenai setiap watak dan makna perkataan. Sudah pasti ianya banyak membantu apabila watak yang dilakonkan juga cukup menarik. Apatah lagi skripnya yang ditulis sendiri oleh adik Riza, Fiza adalah tentang serikandi yang tersohor iaitu TUN FATIMAH.

Riza harap, rakan-rakan sudi lah hadir untuk memberikan sokongan kepada mereka kerana ianya sangat bermakna bagi penuntut yang berada di dalam lingkungan bukan dari kalangan kawasan elit yang seharian bertutur di dalam Bahasa Inggeris.

Nilai lah mereka sejujurnya demi melihat pelapis belia yang bakal bangkit dengan ilmu yang ditimba.

Jumpa Ahad ini 29 Mei, JAM 2.30 PETANG di:

Dewan Podium A,
Lorong Seni, Menara KBS,
Presint 4, Putrajaya.

************************

No comments: