Video Lusuh Shahriza Mahmud

Loading...

Saturday, April 16, 2011

Kepulangan & Penghijrahan



Setelah sekian lama meninggalkan DIARI LUSUH sehingga ianya benar-benar lusuh, hati ini sering berkira-kira untuk pulang dan menitip sesuatu di laman usang ini. Namun segala macam perkara yang merentangi langkah pulangku tidak memberi upaya untuk Riza berkata-kata terus di sini. Hanya facebook yang menjadi ruang buat Riza mencurah segala rasa yang terputus-putus.

Setahun yang lalu Riza telah mengumumkan untuk mengalih segala coretan ke laman baru. Ianya telah berlaku, namun kini ianya telah 'hilang'. Pun begitu, Riza tidak terasa sangat akan kehilangannya kerna ia telah membawa Riza pulang ke sini. Penghijrahan dan kepulangan adalah perkara biasa yang berlaku kepada sesiapa sahaja dan ianya pasti untuk sesuatu yang lebih baik dari biasa.

Setahun bukan waktu yang singkat, juga bukan terlalu lama. Pejam celik, tak terasa kita sudah berada di mana kita bermula.

Setiap awal tahun Riza membuat penilaian terhadap diri sendiri. Kemana arah dan tujuan bakal diarah perjalanan ini? Adakah jalan yang dulu sudah terhasil apa yang didoakan? Bila Riza katakan pejam celik kita tetap di sini, maka bermakna tiada apa-apa perubahan yang berlaku. Barangkali banyak perkara , banyak peristiwa tetapi adakah ianya membawa kita selangkah kedepan atau kebelakang?

Jujur, Riza memang cekap dan tekun melaksanakan tugasan yang pasti berada di tangan sehingga berjaya dengan kepuasan hati yang tidak terperi, namun jujur juga Riza katakan bahawa ianya 99% bukan untuk diri sendiri dan bukan kejayaan peribadi. Adakah 1% itu dikira sebagai peningkatan jua?

Benarkan Riza membebel kembali, sebelum mengatursusun semula apa yang telah terlepas, yang sewajarnya dicatatkan di dalam Diari Lusuh ini agar keusangan itu tidak menjadi sia-sia. Benar, Riza katakan bahawa Bila Terlalu Banyak Perkara, Akhirnya Tiada Perkara...TETAPI itu hanyalah alasan agar Riza kembali tenang dan membuat bangkangan tentang 'statement' Riza sendiri agar tidak mahu ianya terjadi sebegitu. Riza tidak mahu punyai terlalu banyak perkara yang akhirnya tidak diketahui apakah perkara-perkara itu yang menumpang hidup ini.

Tidak adil benar diri ini, pabila tidak ada waimah sekeping gambar perkahwinan Riza di sini, sedangkan itu adalah penghijrahan yang amat ketara dan membahagiakan! :)

Setelah 2 bulan 11 hari akad itu dilafazkan...izinkan Riza menyambut kehadiran suami tercinta yang telah mengisi ruang kosong di sudut hati ini.

My love Mohd Khalif Saddiq Mohd Raffali, tiada yang mustahil, ketenangan milik kita. Semoga penghijrahan kita dirahmati Allah s.w.t. Bersama kita mulakan langkah dengan Bismillah, InsyaAllah segalanya dipermudah.. Amin...

Your Sayang,
Shahriza Mahmud.

2 comments:

~~SaLiNa @ SaL~~ said...

Akhirnya DIARI LUSUH ni xsepi lg. Cheq rindukn coretanmu Kak Riza. Teruskan langkah baru demi masa depan. Hoyehhh. (",)

Shahriza Mahmud said...

Tima kacih Sal! Tima cih byk2 ye! :P